W kinie "Wolność' odbywa się projekcja filmu "Jutrzenka". Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor Rabkiewicz
Wielokrotnie przy okazji spotkań autorskich z twórcami filmów (oczywiście tych z okresu PRLu), spotkałem się z bardzo niechlubnymi komentarzami pod adresem cenzury. O ile sama krytyka tej instytucji jest zrozumiała i uzasadniona, to sposób wypowiadania się o samych cenzorach jest co najmniej zastanawiający. Większość...
więcejAbsolutna rewelacja, ostatni film "Szkoły Polskiej", zarazem podsumowujący nurt i przewyższający jego dokonania. Marczewski jest jak Malick - robi mało filmów, ale zazwyczaj rewelacyjne - ten jest jego szczytem. Piękna metafora nawiązująca do słynnej książki Fromma - "Ucieczka od wolności", zarazem jednak ciekawsza i...
więcejPsychoanalityczne uniwersum z nakładką realiów zmiany ustroju.
Wieloznaczne na tych płaszczyznach pojęcie kryzysu rozegrane z chyba najwyższym możliwym polotem i intuicją artystyczną - nie wierzę, że takie treści można było chłodno wykalkulować.
Specjalne miejsce na półce.
Gajos jest genialny. Ale oprócz niego świetny Fronczewski (Ja nigdy nie lubiłem tych arii, tych partytur, tych ooooooper, Niech pan zejdzie z tego ekranu), Zamachowski (świetny w rozmowach z Gajosem), Wakuliński ( you want to phone from here to New York? Buhahahahaha), Bista, Bajor. No po prostu palce lizać.
Soczysty surrealizm. Luis Bunuel chowa się! Jak na polskie kino, film niesamowity, przesiąknięty wieloma wpływami zachodnimi. Tak właśnie tworzyli m.in. Polański i Żuławski po wyjeździe z kraju, okazuje się, że i w Polsce można było... Czuć tutaj pikanterię absurdów, jaką stosował w swoich dziełach właśnie wywołany w...
więcej